Sabtu, 23 Februari 2008

Kupikstik @ kedekut

Memang susah berhadapan dengan org yg kupiks atau kedekut...
Makin difikir kekedekutan atau kekupikan seseorang itu...
Maka makin sakit la ati dan jiwa kita sendiri...

Macamana menangani orang yang kupiks ini?

Saya ada dua kisah yang berlaku pada saya baru2 ini...

Kisah Kupikstik #1
Kupik duit persatuan
Persatuan ni dah lama dibubarkan
Akaun persatuan ada menunjukkan sejumlah baki
yg boleh dikatakan banyak...

Dengan persetujuan sebilangan ahli yg tinggal...
Baki tersebut akan dikeluarkan semaksimum mungkin
Dan akan digunakan untuk membeli bekalan air minuman
utk jangkamasa melebihi setahun
Dengan kata lain ia akan digunakan untuk membekalkan kemudahan
bagi semua bekas ahli dan juga yang bukan ahli....
Malangnyer...ada segelintir bekas ahli
(tak ramai pun..2 org jer)
Amat tidak bersetuju dgn cadangan ini..
Dengan alasan..kenapa bukan ahli boleh menikmatinya
sebagaimana ahli yg membayar yuran persatuan?
Dan bagaimana pula bekas ahli yg tidak membayar yuran tersebut?
Dan konsep sedekah kepada bukan ahli tidak boleh dilaksanakan
kerana yg akan menikmatinya adalah org yg mampu membeli sendiri...

Susah..susah...dgn org begini...

Sebenarnyer bukankah lebih afdal bersedekah
kepada saudara mara terdekat ?
Dlm situasi ini..rakan2 terdekat
Dan konsep halal menghalal itu sangat mulia...

Saya agak hairan mengapa org sebegini begitu kupiks
utk bersedekah atau memanfaatkan
duit yg mungkin akan terbeku dlm akaun bank....
Juga agak menghairankan kerana duit tersebut bukannyer duit mereka itu...
Tapi duit persatuan yg dianggotai oleh org lain juga...

Kenapa saya terpaksa mengambilkira sikap kupikstik org2 ini?
Kerana salah seorangnyer ialah tukang sign buku akaunnnnnnnnnnn...waaaaa


Kisah kupikstik #2

Seorang lagi yang mungkin tak faham dengan istilah

Buruk siku...

Lebih spesifik...
Dah diberi tapi nak ambik balik semula....

Ianya terjadi di rumah...
Hanya sebuah kotak rotan buruk..
Yang telah ditinggalkan untuk sekelian lama
(lebih kurang 6 tahun)

kenapa bila melihat kami memanfaatkan barang lama itu
yang dulunya tidak mahu digunakan lagi
Tetapi sekarang minta dikembalikan?

Adakah sipeminta ini seorang yg tidak mampu
untuk membeli yg baru?
Absolutely not!!!

Saya pun hairan kenapa....
Mungkin kah tahap kupikstik yg tertinggi telah dicapai?
Kerana malas memikirkan tahap kekupikstikan tersebut
Kami mengembalikan dgn cara terhormat...
(Susah apa...beli jer baru kan?)

Walaupun kalau diungkit....
Berapa banyak dah barang aku ko pinjam!!!
Konsep PINJAM bukan BAGI
Tapi tak dipulangkan...
(kalo nak balik..terpaksa lima nam ploh kali mintak...)

Sungguh sedih kerana kaum begini begitu ramai disekeliling kita...

Ciptaan Allah utk dinikmati bersama

14 ulasan:

Merr berkata...

This comment has been removed because it linked to malicious content. Learn more.

modd berkata...

owhh....org hok biasa la dok 2-2 kes ni...
hok kes 1 tu, saya rasa hobi dia mmg suka wak susah benda2...
hok kes 2 tu, kupiks dulu, kini dan selamanya....

azrid berkata...

modd,
hooh panda nggoh...baktu leh wat PhD doh lenni...hikkss

mtk2 dijauhkan sifat2 sedemikian..amin

Umi Mia berkata...

hehehe...ramai org cam tu dlm dunia....ada 3 benda kita leh buat...tegur dia baik-baik (walaupun dia akan hentam kita dgn tak baik), buat benda yg sama pada dia (tapi kalau kita bukan camtu mmg hati takkan tenteram lah) atau buat jer tak tau dengan perangai dia dan kita kekalkan ajer perangai baik mana yg kita rasa kita masih ada....

azrid berkata...

umi mia,
sungguh positive komen ko..
akak prefer the third one...sbb tak kosa nak layan org spesis tu..

flinty.farah berkata...

kak linda, org2 hok kupik gitu patut wi blake ke yer. sumbat blake.. baru yer faham sket. huhu

azrid berkata...

farah,
ye ah..wi blake..
tapi dok paham2 gok...
mmg dasar kupik ni..susoh sket nak paham..

tinkerbell berkata...

salam, do u mind if i link u in my page, been ur silent reader quite for sometimes

tinker
http://tinkerbell.dre.am

mama ranggie berkata...

memang ramai mcm ni...

x ke dorang tahu bersedekah tu satu amalan yg dituntut...

2~die jeles tgk kotak rotan tu cantik kembali setelah di bela...tu lah pasal die mintak balik...dasar buruk siku tul...

azrid berkata...

tinker bell,
no prob..

mama ranggie,
ye lar...
tapi ramai yg selalu terlupa..amalan sedekah tu...
psl kotak rotan tu...mmg dsr buruk siku tahap PhD

Duran berkata...

See HERE

Jie berkata...

Kisah satu

kt tmpt kakjie, baru minggu lepas..jiran tetangga bersalin..dia bukan ahli , tak bayar yuran la kiranya.... tapi kami sebulat suara nk juga bagi sumbangan spt ahli2 lain.... ada juga yg tak sokong...eeeee.... duit ade ribu2..nk wat amal jariah sikit pun kedekut....tak payah berkira kt dunia ni.....insya allah ada je ganjaran kat akhirat kan..

tak luak pun kalo setakat keluar rm 50 tu , kan....


kisah no 2.

skrg ni tak risau buruk sikut

ade cream boleh sapu..hahahha

vaseline intensif care ke ape entah....

hakhakhak...


kakjie ade anugerah mlm ni,dtg pakai baju lawa2 tau...nnt nk masuk TV.

azrid berkata...

kak jie,

psl tu dia ada ribu riban..psl kedekut sgt nak contribute 50 hinggit ..kalo contribute agak2nyer duit dia tak jadi rubu riban lak..

buruk siku tu pakai la losyen or whatever ubat..tak kan baik nyer..

masuk tv?
nak tgk..nak tgk..

Akicage berkata...

Attention please!
->> Remove Viruses! <<-