Rabu, 29 Oktober 2008

Kembali ke Dungun.

Kebanyakan masa remaja Encik Beanie dihabiskan di Dungun, maka tidak hairanlah sekiranya pekan kecil yang sudah mendapat status Perbandaran itu mempunyai tempat yang istimewa dalam hatinya.

Apabila timbul peluang untuk ke Dungun, jarang sekali dia akan menolaknya.

Peluang itu timbul semalam apabila Puan Lucky hendak ke Dungun kerana perlu mengakses pengkalan data yang terdapat di UiTM Dungun. Maka, selepas menghantar AKS berdua ke sekolah kami terus sahaja berlepas.

Sesampai sahaja di sebuah kampung yang diberi nama Pasir Puteh, pandangan Encik Beanie terarah kepada sekumpulan burung sedang berlegar-legar di udara, suatu pandangan yang agak jarang dilihat.

Namun setelah diamati, rupa-rupanya ianya bukanlah kumpulan burung, tetapi sekumpulan penerjun berpayung sedang membuat penerjunan mereka. Tidak dapat dipastikan sama ada mereka dari mana-mana pasukan bersenjata atau tidak.

Sesampai di sana Puan Lucky terus sahaja ke Perpustakaan Cendiakawan sementara Encik Beanie berjalan-jalan di sekitar kampus untuk meihat sendiri perubahan yang sudah berlaku sejak dia meninggalkan kampus ini dalam tahun 1991.

Padang di mana dia bermain bolasepak mewakili ITMCT dahulu masih ada bersama dengan stadium mini yang sudah diberi wajah baru. Kini stadium mini tersebut mempunyai pentas VIP dan juga tempat duduk plastik yang lebih selesa dari dahulu.

Kawasan yang digunakan untuk berkumpul oleh Encik Beanie dan rakan-rakannya dahulu juga sudah dinaik-tarafkan dengan lantainya yang sudah dipasang dengan jubin, membolehkan majlis diadakan dalam suasana yang cantik dan selesa.

Namun, apa yang menarik perhatian Encik Beanie ialah kewujudan bangku-bangku ini. Sungguh tidak disangka hayatnya masih panjang kerana ianya sudah ada di situ sejak dari tahun 1988 lagi.

Bangku-bangku itu pasti telah banyak menyaksikan pelbagai drama dan peristiwa, seperti bagaimana seorang pelajar wanita menangis selepas diberitahu oleh teman lelakinya bahawa hubungan mereka sudah berakhir (Encik Beanie hanya pemerhati dalam kes ini, sama seperti bangku itu).

Pasti ianya juga digunakan untuk sesi pergambaran oleh wajah-wajah ceria mereka yang akan menamatkan pengajian.

Ini ialah beberapa rakaman di sekitar kampus, di mana bilik-bilik kuliah di mana Encik Beanie hadir dengan jayanya (kecuali kebanyakan kelas pukul 2 petang).

Ini ialah pandangan dari pintu masuk blok pentadbiran, di mana di zaman Encik Beanie dahulu terletaknya 'pigeon hole' yang selalu sahaja dilawati oleh mereka yang selalu menerima surat (termasuk Encik Beanie ke tu?)

Kawasan di hadapan perpustakaan kini sedang menjalani proses renovasi maka Encik Beanie merakamkan gambar dari sebelah tepi sahaja.

Sedar tidak sedar, sudah tiba waktu makan tengahari. Kalau dahulu para pelajar terpaksa pergi agak jauh untuk menikmati sesuatu yang istimewa, kini Hotel UiTM terletak di dalam kawasan kampus membolehkan warga kampus UiTM menikmati hidangan yang disediakan oleh chef yang berpotensi.

Segelas air epal untuk Encik Beanie sementara Puan Lucky yang mengelami sakit tekak hanya memilih untuk menikmati air suam sahaja.

Apa yang dipilih oleh Encik Beanie? Sepinggan nasi goreng Yong Chow...

...sementara Puan Lucky memilih untuk menikmati hidangan dari laut yang dimasak secara masam manis. Kuantitinya amat banyak dan rasanya juga sedap membuatkan ianya berbaloi.

Begitulah kisah perjalanan kembali ke Dungun.


...

5 ulasan:

Zana S berkata...

mesti teringat macam2 kenangan kan?

kerusi yg abg mad ckp tu, mcm wajib je kat mane2 uni. kat tempat zana pun sama rasanya. mmg tempat melepak sebelum atau sesudah kelas. :D

Salt N Turmeric berkata...

Mad, u kno what? Nothing looks familiar to me. I tried imagine wht itm looks like then but the only thing tht i can remmeber is the house tht i live in. close to the beach.

I have mixed feelings abt itmd. Hate abt the treatment tht i got there fr both students and lecturers, thts for sure. But in a way it taught me abt friendship.

mad redo1 berkata...

zana s - betullah, kan? even kat shah alam pun ada port yang jadi tempat lepak nih...


salt n turmeric - that is true about how they perceived you during your time there, just human nature to pick on the difference from the rest of the pack, and you my dear fern, there were quite a number of that.

it is good that you have moved on though... live life to the fullest!

the house by the beach is no longer there... so sad, wonderful memories there... hehehe...

Salt N Turmeric berkata...

mad, what happened to the houses? next time cud u pls take pictures of the whole place fr the entrance like entrance to itm, entrance to the canteen, hostels and etc? I would love to see the changes fr wht it was before. thanks Mad!

mad redo1 berkata...

salt n turmeric - no problem, but do not hold your breath ya... it could be a bit while before I go back again there...