Sabtu, 11 Oktober 2008

Variasi Yang Bertambah

Sejak dua menjak jadi bandaraya semakin banyak perubahan yang dirasakan oleh kami 'warga-kota' kT.

Sekiranya lima tahun dahulu apa yang sering keluar dari mulut Puan Lucky dan Mr Beanie ialah kekurangan variasi dalam hidangan makanan, sama ada pagi, petang atau pun malam. Hidangan tipikal ialah nasi putih berlauk kampung, masakan panas ala Siam dan beberapa tempat yang sanggup menentang arus dengan menghidangkan masakan barat.

Namun kini warga-kota kT mempunyai pilihan untuk menjamu selera di tempat-tempat yang dahulunya tidak terdapat di sini. Antara yang dinantikan dahulu ialah restoran makanan segera MacDonald's.

Kemudian hadir pula Restoran Secret Recipe di Kampung Tanjung. Sambutan yang agak menggalakkan mungkin telah mendorong kepada sebuah lagi restoran yang mempunyai konsep yang hampir serupa cuba menempatkan diri di hati warga-kota kT.

Kafe Noodle Station mula beroperasi dalam bulan Ramadhan baru-baru ini bertempat di Pusat Perniagaan Paya Keladi. Kepada yang tidak biasa dengan nama tersebut, ianya berhampiran dengan Terminal Bas Bandaraya Kuala Terengganu dan Masjid Sultan Zainal Abidin.

Jadi selepas menghabiskan masa di sini Puan Lucky mencadangkan supaya kami singgah di kafe terbaru ini.

Ruang dalamannya memberikan suasana yang selesa walaupun aturan kerusi dan meja di bahagian luar agak menyesakkan dan menyukarkan pelanggan untuk bergerak.

Ianya juga mempunyai tingkap yang membolehkan kita melihat dapur kafe ini. Nina terus sahaja mengambil peluang untuk menjenguk dan merakamkan aksi para chef menyediakan hidangan-hidangan yang dipesan oleh para pelanggan.

Sebagaimana biasa Encik Beanie pasti memilih untuk menikmati cafe latte yang digemarinya sementara Puan Lucky mencuba sesuatu yang dipanggil 'I Love You Lemonade' (amaran: sekiranya anda amat dahaga jangan memesan minuman ini kerana gelasnya agak kecil).

Puan Lucky yang baru keluar dari Hospital Sultanah Nur Zahirah semalam berasa gembira dapat menikmati hidangan yang baru di kafe yang baru ini.

Inilah yang dipesan oleh Mr Beanie: Mee Wantan bersama dengan Ayam Bermadu BBQ yang dihidangkan bersama dengan 'dumpling' di dalam sup. Ianya hampir menepati citarasa Mr Beanie yang menggemari masakan yang tidak pedas.

Sementara itu Puan Lucky memilih untuk menikmati Mee Wantan yang dihidangkan bersama dengan peha ayam yang dimasak secara BBQ. Perbezaan antara hidangan dengan hidangan Mr Beanie ialah pesanan Puan Lucky dimasak dengan perisa lada hitam sementara hidangan Mr Beanie lebih berteraskan kicap (soy sauce).

Emmm... Mr Beanie menikmati hidangan mee wantan-nya.

Sementara Puan Lucky berkongsi kesedapan hidangannya bersama dengan Nina.

Sebagai pencuci mulut kami memilih untuk sama-sama berkongsi Sorbet Mangga yang ternyata amat menyejukkan yang boleh memberi 'brain freeze' sekiranya ianya disedut dengan banyak pada sesuatu masa... namun ianya berbaloi.

Mungkin ada yang tertanya ke mana perginya AKS #1.

Sayap Berg kini telah mula berkembang dan memilih untuk pergi berhari-raya di rumah kawannya, suatu pilihan yang mungkin tidak akan dibuat sekiranya perancangan lawatan ke Noodle Station ini dibuat lebih awal oleh Puan Lucky dan Mr Beanie dan bukan secara 'ad-hoc' seperti yang berlaku.

Walau apa pun, Kafe Noodle Station memberikan suatu variasi yang berbaloi buat perut para warga-kota kT ini.

...

4 ulasan:

MOLY berkata...

wahhh ...
kat KT dah ada noodle station laa
lepas nih sodap laa bleh makan yg enak2

:D

UmiMia berkata...

ermmm...baguslah dah byk tempat makan kat KT....byk sikit pilihan korang....

modd berkata...

sedap ngoh...kita sini kalu nak makan kena wak sendiri je...huhuhu....nanti balik belanja orang deh...

mad redo1 berkata...

lily.lulu - yelah, dah ada... buat le plan jenjalan kat sini plak...


umi mia - memang semakin banyak pilihan pun, tapi masalahnya ialah semakin panjang le juga ukur-lilit badan kita orang... hehehe...


modd - apa? nanti balik mesia nak belanja? chanteekkk... kita orang tunggu ajee...

hehehe...