Isnin, 25 Oktober 2010

Pergi Belayar!

Telefon bimbit Encik Beanie berbunyi pada petang semalam.

"Ada team tarik diri, malam ni briefing pukul 8 di Ri-Yaz."

Ianya suatu permulaan kepada sesuatu yang tidak disangka oleh Encik Beanie & Puan Lucky. Mereka akan menyertai versi lokal pertandingan Piala Monsun yang dinamakan Piala Teluk Warisan.

Memang sudah lama kami ingin belayar di atas kapal layar yang digunakan untuk pertandingan yang paling berprestij dalam kalendar World Match Racing Tour itu. Sejak Piala Monsun diperkenalkan dalam tahun 2005 memang sudah ada niat di dalam hati untuk menaikinya, walaupun sebagai penumpang.

Namun panggilan dari rakan sekolah Encik Beanie itu telah membuka peluang buat kami bukan sekadar belayar tetapi juga bertanding di dalam suatu kejohanan. Ianya suatu peluang yang jarang datang, terutama dengan keadaan fizikal yang semakin bertambah usianya.

Malam itu selepas menghantar AKS berdua (#2 & #3) ke rumah nenek mereka, Encik Beanie & Puan Lucky bersama dengan rakan-rakan sekolah Encik Beanie masuk ke sebuah bilik yang akan digunakan untuk sesi penerangan mengenai pertandingan tersebut.

Ternyata penerangan yang diberi oleh Encik David Mills terang dan jelas, pada masa yang sama menaikkan semangat Puan Lucky untuk menyertai pertandingan tersebut. Dilihat pada para peserta lain, ianya nyata pasukan kami ialah pasukan yang menjadi 'favourite' untuk pulang awal.


Cabaran utama untuk kami mungkin keadaan fizikal yang sudah lama tidak bergiat cergas dalam aktiviti lasak dan persediaan yang singkat sudah pasti akan membuatkan kami lebih sukar untuk bersedia sepenuhnya.


Tetapi bak kata 'Wonderpets': "Apa yang penting, kerjasama!" maka itu yang kami ingin lakukan pada hari Jumaat, 29-10-2010. Tetapi pada masa yang sama ialah mendapat keseronokan dalam menyertai pertandingan ini.


Setelah dipersetujui ramai maka lahirlah:


untuk memberi saingan kepada pelayar-pelayar lain untuk memenangi pertandingan Piala Teluk Warisan, Edisi Piala Monsun 2010.

Doakan kejayaan dan yang paling utama keselamatan kami!


...

Tiada ulasan: